1 квітня 2017 року стартувала Урядова програма «Доступні ліки». Пацієнти тепер можуть отримати ліки від серцево-судинних захворювань, діабету ІІ типу та бронхіальної астми безкоштовно або з незначною доплатою.

Раніше ми відповідали на найпоширеніші запитання щодо програми “Доступні ліки”. За два місяці роботи програми з’явилися ще додаткові запитання. Тож ми підготували роз’яснення.

 

1. Чи потрібно пройти комплексний медогляд, щоб лікар виписав рецепт на отримання препарату за програмою «Доступні ліки»?

Якщо ви вперше звертаєтесь до лікаря зі скаргами на погіршення стану здоров’я, він має провести огляд, призначити обстеження для виявлення причин вашого стану, і лише після цього пропонувати лікування та виписувати ліки.

Якщо ж ви маєте хронічне захворювання і приймаєте певні ліки, що зафіксовано, зокрема, у вашій медичній картці, лікар не має права відмовляти вам у виписці рецепту на ці ліки. Він може запропонувати вам пройти додаткове обстеження, щоб скоригувати лікування, наприклад, призначити інший, інноваційний препарат. Але відмовляти у наданні рецепту на ліки, які ви вживаєте, він не має права.

У разі подібних відмов, звертайтесь до місцевого відділення охорони здоров’я. Контакти за посиланням:https://goo.gl/zp58DU

2. Чому рецепти на препарати за програмою «Доступні ліки» не виписують лікарі лікарень?

Рецепт на препарати за програмою «Доступні ліки» має право виписати лише лікар первинної ланки – сімейний лікар чи терапевт, що працює в поліклініці, амбулаторії або має власну практику. Препарати, які увійшли до програми, застосовуються для амбулаторного лікування хронічних захворювань. Це лікування передбачає, що лікар супроводжує пацієнта тривалий час – призначає обстеження, підбирає необхідні медичні препарати, спостерігає за процесом лікування, корегує його в разі потреби, призначаючи інший препарат чи змінюючи дозування.

У лікарів лікарень інше завдання – надати спеціалізовану медичну допомогу людині, вивести її з критичного стану за порівняно короткий термін. Вони не супроводжують своїх пацієнтів після проведення курсу лікування і виписки з медичного закладу.

За отриманням рецепту на ліки від серцево-судинних захворювань, діабету ІІ типу та бронхіальної астми, що увійшли до програми «Доступні ліки», потрібно звертатись до лікарів первинної ланки.

3. Чому не всі аптеки беруть участь у програмі “Доступні ліки”?

Аптеки на добровільних умовах укладають договір з розпорядником коштів (місцевими органами влади) для участі у програмі «Доступні ліки». Аптечний заклад, який уклав договір про відшкодування вартості лікарських засобів з місцевим органом влади – є учасником Програми. Кількість аптек, що беруть участь у програмі в конкретному регіоні, значною мірою залежить від активності місцевих органів влади та їх прагнення залучати фармацевтів до співпраці.

4. Чому пацієнт повинен доплачувати за ліки?

Для ефективного використання бюджетних коштів рецепт виписують не за комерційною назвою, а на основі міжнародної непатентованої назви (діючої речовини) лікарського засобу. В аптеці пацієнт може вибрати – отримати найдешевший лікарський засіб безкоштовно, або обрати іншу торгову марку, доплативши певну суму.

Реєстр лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню, включає 157 торгових назв лікарських засобів призначених для лікування серцево-судинних захворювань, діабету ІІ типу та бронхіальної астми, які пацієнт може отримати безоплатно або з частковою доплатою.

5. Аптеки нарікають, що їм не виділили кошти на програму. Чи це правда? Яка ситуація насправді?

Аптечним закладам (учасникам програми) здійснюється відшкодування коштів за відпущені препарати на підставі поданих аптеками звітів про відпущені лікарські засоби (які подаються 2 рази на місяць).

Відповідно до Порядку та умов надання субвенцій із державного бюджету місцевим бюджетам на відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 181, субвенція з Державного бюджету України на 2017 рік спрямовується на відшкодування вартості лікарських засобів під час амбулаторного лікування осіб, що страждають на серцево-судинні захворювання, діабет II типу, бронхіальну астму, за переліком міжнародних непатентованих назв лікарських засобів, зазначених у додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 9 листопада 2016 р. № 863.

Розподіл субвенції, яка передбачена в обласних бюджетах, здійснюється між місцевими бюджетами адміністративно-територіальних одиниць відповідної області на підставі статистичних даних про кількість осіб, що страждають на серцево-судинні захворювання, діабет II типу, бронхіальну астму.

6. Чи не буде головний лікар при широкій автономії більш схильний до корупції?

Медичні заклади працюють як бюджетні установи за радянськими нормами через вертикальне управління. Завдяки закону ухваленому Закону про автономізацію медичних закладів лікарні можуть вільно господарювати, у тому числі підписувати контракти, мати свій рахунок та встановлювати рівень заробітної плати без прив’язки до тарифної сітки.

Разом з тим законопроект №6327 змінить принцип фінансування лікарень. Більше грошей отримає не той заклад, де більше ліжко-місць, а той, що надає більше якісних послуг. У таких умовах головний лікар мусить стати ефективним управлінцем, розвивати свій заклад.

Тому важливо, щоб місцева громада, яка є власником медичного закладу та фактично наймає головного лікаря, вимагала якісних послуг у лікарні.

Крім того, головні лікарі будуть обиратися на відкритих конкурсах за участі громадськості та представників місцевої влади. Контракт з головним лікарем буде мати обмежений термін.

7. Для чого потрібна Національна служба здоров’я?

Національна служба здоров’я України — центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантії медичного обслуговування населення.

НСЗУ не володітиме коштами, які виділяються з держбюджету на оплату послуг медичного обслуговування населення. Гроші акумулюватимуться в державному бюджеті та зберігатимуться на казначейських рахунках.

Національна служба здоров’я буде оператором, який контрактуватиме закупівлю медичних послуг та укладатиме договори з медичними закладами і лікарями-ФОП.

Модель НСЗУ має найменші корупційні ризики, оскільки як центральний орган виконавчої влади підконтрольна Рахунковій палаті, Державній аудиторській службі, а також антикорупційним органам — Національному антикорупційному бюро та Нацагентству з питань запобігання корупції.

НСЗУ контролюватиме якість послуг на рівні медичної допомоги та дотримання умов договору. Якщо йдеться про лікарську помилку, то тут контроль залишається за органом, який надає ліцензію — за МОЗом. Якщо йдеться про якість обслуговування — це компетенція НСЗУ.

Наприклад, замість 4-місної палати, як це прописано в договорі, пацієнта поклали в 6-місну, або сказали, що немає ліків, хоча вони повинні бути, оскільки за них сплачені бюджетні кошти і вони входять до стандарту лікування. Тобто НСЗУ укладає договір і перевіряє його виконання, так само, як страхова компанія перевіряє виконання умов страхового договору.

Чим ще займатиметься НСЗУ (https://goo.gl/H5y4ZK)

8. Я анестезіолог в КНП “Бориспільська БЛІЛ”, люблю свою роботу, ненавиджу «подяки», маю двох дітей. Скільки я отримуватиму і як це рахуватимуть?

З 2019 року усі спеціалізовані та високоспеціалізовані медичні заклади будуть фінансуватися за новим принципом.Національна служба здоров’я буде перераховувати медзакладам гроші за надану послугу за затвердженими тарифами, єдиними для всієї країни. У тарифі на послугу врахують усі витрати на її надання, у тому числі — оплата праці медичного персоналу.

Згідно із законопроектом №6327 у тариф закладається оплата праці медичних працівників не менша за 250% середньої заробітної плати в Україні за липень року, що передує року, в якому будуть застосовуватися тариф. Якби тарифи затверджувалися у 2017 році, це було б 13 400 грн без урахування податків.

При цьому реформа передбачає відмову від тарифних сіток та вільне формування ринку зарплат у комунальних медичних закладах**. Тобто кожен медичний працівник домовлятиметься з керівництвом комунального медичного закладу про рівень заробітної плати в індивідуальному порядку, як це відбувається, наприклад, в приватних клініках.

9. За якими принципами будуть розраховуватися єдині тарифи на медичні послуги, які декларує МОЗ?

Будь-яка послуга має свій код та набір коефіцієнтів, за якими розраховується її оплата. Тариф на надання первинної медичної допомоги складається з двох частин: ставки на оплату медичної послуги та ставки на оплату діагностичних послуг.

Для сімейного лікаря тарифи на дітей до 5 років або людей віком 65+ будуть вищі, ніж на молодь, яка потребує менше уваги лікаря.

Тарифи на спеціалізовану та високоспеціалізовану медичну послугу розраховуються за так званими діагностично-спорідненими групами. Вони враховують ускладнення, супутні послуги тощо. Триває розробка класифікатора послуг за підтримки Світового Банку.

Тариф включатиме усі видатки для надання медичної послуги:

  • робота лікаря(-ів), медсестер та іншого персоналу;
  • комунальні видатки;
  • витратні матеріали та ліки;
  • амортизація обладнання;
  • адміністративні видатки тощо.

10. Чи будуть медичні послуги оплачуватися наперед?

Методика розрахунку тарифів і коригувальні коефіцієнти будуть затверджуватися Урядом за погодженням Міністерства охорони здоров’я.

Національна служба здоров’я України буде оплачувати надані медичні послуги та лікарські засоби за програмою медичних гарантій на підставі інформації та документів, що внесені надавачем медичних послуг до електронної системи охорони здоров’я eHealth.

Надавач медичних послуг складатиме звіт в електронній системі охорони здоров’я eHealth, де зазначатиме обсяг наданих пацієнтам медичних послуг та лікарських засобів.

Оплата тарифу за надані медичні послуги та лікарські засоби здійснюється в порядку черговості надходження таких звітів.

На умовах попередньої оплати буде фінансуватися надання медичних послуг та лікарських засобів у випадках, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Прес-служба МОЗ України